tisdag 22 oktober 2013

Tankar och funderingar efter TechX2013

Två otroligt intensiva och lärorika dagar är över och nu ska jag försöka få ner mina reflektioner efter TechX.

Förhoppningarna var stora när jag jäktade för att hinna till Solna för årets TechX som hölls i hotellet bredvid Friends arena. Förhoppningsvis kommer nästa liknande arrangemang att hållas i stan för det är enklast för merparten av alla besökare att ta sig dit. Åka pendeltåg som jag valde mitt i morgon och hem mitt i eftermiddagsrusningen är inte roligt, stackars pendlare som får stå ut med detta dagligen.

En annan sak som har varit mindre bra är aktivitet på sociala medier. När inbjudan kom om TechX kom sökte jag efter tider när detta skulle starta på morgonen men hittade inget. Då skickade jag ett meddelande via Twitter till deras officella Twitterkonto @TechNetSweden och svar dröjde på tok för länge.

Själva TechX då, ja den började bra med två boxare som förutom dåligt flås visade sig vara detta arrangemangs värdar. Bra med en indelning på utvecklare och itproffs. Tempot var högt på de flesta seminarierna med kunniga och bra föreläsare. Nivån var lagom hög och jag tror att de flesta håller med för är man itproffs då ska man kunna det grundläggande.

Micke Nyström och Johan Arvidmark var som vanligt i en klass för sig, det märks att de har många års erfarenhet av att hålla seminarier och det är imponerande att de så snabbt lär sig allt nytt. Björn Axell och Tim Niilimaas seminarium om Byod och mobilitet var också lärorikt och ett så viktigt område att kunna mer om. Bäst denna gång var ändå när Marcus Murray och Hasain Alshakarti visade hur enkelt det kan vara att hacka sig in i dåligt skyddade servar och datorer. Mycket bra och det gav en tankeställare om att man alltid måste tänka säkerhet oavsett vad man gör inom IT.

Vad gav dessa två dagar mig då? Ja, en sak som får planeras in är att uppgradera till 2012 R2 så snart som möjligt och att jag har bättre förkunskaper när den nya lagringslösningen ska köpas in. BYOD och work folders är två andra saker att ta tag i men det efter uppgradering. Windows 8.1 är också ett lyft så jag får tjata på chefen att en Surface2 behövs.

Två lärorika dagar kommer att betyda många timmars arbete men det är väl vad såna här dagar ska leda till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...