måndag 14 oktober 2013

Konfigurera NTP-server Windows 2012

Idag märkte jag att min datorklocka gick fel och efter lite undersökning märkte jag att det berodde på att även DC för domänen var felaktig.

Inställningarna var att DC automatiskt skulle synkronisera tiden från time.windows.com och att det var standardinställningar för detta men bevisligen fungerar det inte.

Istället ställde jag om en del för att få rätt tid överallt. Jag gick till registret på Dc och till följande nyckel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Parameters

Där ändrade jag värdet för NTPservers till tre stycken svenska istället:
0.se.pool.ntp.org,0x8 1.se.pool.ntp.org,0x8  2.se.pool.ntp.org,0x8

Jag ändrade också Type till NTP för att min PDC skulle vara den styrande tidsservern i domänen. Sen startade jag om tjänsten Windows Time och såg i loggen att nu lästes och uppdateras tiden som den ska igen.

Min lärdom av detta, använd INTE Windows tidstjänst för detta, den verkar inte fungera speciellt bra.

Bra länkar om du vill veta mer: Svenska NTPservrar: http://www.pool.ntp.org/zone/se

Blogg om hur du ändrar inställningar i registret, sidan på engelska: http://yadhutony.blogspot.se/2012/10/ntp-time-server-configuration-in.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...