onsdag 6 november 2013

Office 2007 hjälpsidan fungerar inte

Ett mystiskt problem idag på en jobbdator, hjälpen fungerade inte med något av Officeprogrammen. När jag försökte med att starta den kom bara konfigurering av Office upp och sen detta kryptiska felmeddelande:
Microsoft Office Help Viewer
Det finns inga hjälpavsnitt som matchar din begäran.

Bevisligen finns det hjälpavsnitt för allt i Office så det måste var något fel med hjälpfilen.

Efter lite googlande lärde jag mig att det finns hjälpfiler på två ställen, en i den personliga profilen, C:\Users\"användare"\AppData\Local\Microsoft Help och i C:\Programdata\Microsoft Help

Innehållet i Programdata\Microsoft Help
När jag jämförde innehållet i dessa mapparna med en annan dator där hjälpen fungerar saknades det en massa filer i den under Programdata. Jag döpte om mapparna för att sen reparera Office och nu fanns alla filer i mappen och hjälpen fungerar igen.

Av någon konstig orsak verkar det som att mappen har blivit skrivskyddad så att en reparation av Office inte kunde skriva till den mappen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...