tisdag 6 mars 2012

NBD betyder inte alltid Next business day

Hade hårdvaruhaveri i en server för mer än en vecka sen och ännu är den inte i drift.

I söndags förra veckan lade en server av plötsligt och den gick inte att starta upp mer. Vilken tur med HPs NBD garanti tänkte jag och ringde HP.

Supporten konstaterade att det kan vara två saker som kan ha gått sönder i servern, antingen systemkort eller nätaggregatet. Ja men inga problem sade jag, skicka ut en tekniker med båda delarna. Då började problemen, HP skickar ut tekniker med EN del åt gången. Jaha, när det inte gick att felsöka vilken del som var defekt var det bara att chansa på systemkortet. Med NBD skulle det ta ett dygn tills teknikern skulle komma, har man snikat med garanti så...

Tisdag förmiddag kom äntligen tekniker med det nya systemkortet, ett snabbt byte och... serverjäveln starta inte i alla fall. Jaha, då valde jag fel i alla fall och mer stillestånd att vänta. Som tur är fick jag tekniker att ta med server för att felsöka och få igång den i deras verkstad. Senare på eftermiddagen kom äntligen en fungerande server tillbaks, det fungerade bra med en uppstart men när jag starta om den igen då var det fel igen, nu var det julstämning med en rödblinkande healthlampa.

Nytt samtal till HP och nu konstaterades att det måste bero på ett trasigt raiserboard, bara att få en tekniker ut med detta. Nästa jävelskap, HP hade inget i lager och nästa skulle ta minst ett dygn att få. Jaha, och jag som har ett NBD då? Ja, såklart att det gäller FÖRUTSATT att det finns delar i lager. Vad är det för jävla garanti egentligen??

Torsdag kom tekniker och bytte kortet och servern startade upp, glad lyftes server in i racket för att senare kopplas in men då var det fel igen, julstämning igen och nytt samtal till HP.

Då var det dags för nästa strul. Nu skulle jag felsöka server och var all firmware verkligen uppdaterad, kör smartstart och diagnostik på server och uppdatera men inget behövde uppdateras. Jag gjorde det ena efter det andra men ingen skillnad med servern. Vid 16-tiden på fredagen gav supporten med sig och lovade att systemkort, CPU och raiser board skulle bytas ut och samtidigt, på måndag kommer teknikern!

Måndag eftermiddag ringer HP igen, en av delar inte i lager och den kommer tidigast på onsdag. Jag frågade snällt fast jag var otroligt irriterad om tekniker kan byta ut två av tre delar redan på tisdag och det skulle gå bra. Nu sitter jag hemma på tisdagskvällen och ingen tekniker ännu och ännu värre att min NBD HP server har varit trasig i mer än en vecka!

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...