torsdag 29 mars 2012

HP ett företag utan servicekänsla

Hade ett intressant samtal med HP idag om vad som har gått fel med mitt ärende där en server var trasig i ca två veckor trots ett NBD. Det vi var överens om var att det blev många fel denna gång.

Några av svaren:

Tekniker får bara komma ut med en reservdel åt gången: Det görs en bedömning från fall till fall om det ska beställas ut mer än en reservdel. Tyvärr känner varken support eller teknikerna till detta för båda har gett besked att endast en del åt gången skickas ut.

Tillgång på reservdelar: Det finns flera olika reservdelslager men om jag förstod rätt lånar NBD lager inte från de andra för att de som har snabbare svarstider ska ha tillgång till delar. Sitter man med ett sämre avtal får du inte delar snabbare oavsett hur det går i ett ärende.

Next Business Day: Oavsett hur långt stillestånd du har ruckar de aldrig på denna regel. De gör inget förrän dagen efter du ringer in och då spelar det ingen roll om din server är nere en vecka, en månad eller för evigt.

Ärendehantering: Det finns avdelningar för alla delar av ett ärende, allt från support, teknikeransvar, reservdelar och det skulle inte förvåna mig om de har ett för emballage. Med denna hantering är det stor risk att ditt ärende hamnar mellan stolarna om alla led inte gör rätt. Får du en snabb hantering i alla led köp en trisslott.

Servicekänsla: Ja det saknar HP fullständigt på alla sätt. Det börjar med att du ringer in och efter en massa tonval förhoppningsvis kommer rätt. Då svarar support med sina IP-telefoner och räkna med uselt ljud. Det fungerar bättre om du ringer med mobil.

Kompetens: Supporttekniker måste vid svårare ärenden prata med teamleader om det ska beslutas något. Ställer du annat än enkla frågor räkna inte med svar. Varför man inte får prata med teamleader direkt förstår jag inte om det är ett svårare ärende.

HP bygger bra och driftsäkra servar som är lätthanterade på de flesta sätt. Tyvärr känns garantin man köper till för att minska nertid vid haveri minst sagt osäkert. Snåla inte med att köpa garanti utan satsa på Same Business Day för att få bättre service. Själv är jag tveksam till att köpa nya HP servrar men frågan är hur till exempel Dells service fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...