fredag 23 januari 2015

Problem med offlinefiler i Windows 7

Jag konfigurerade en dator som hade Windows 7 Professional med offlinefiler för några mappar på den gemensamma lagringen. Allt synkroniserades och det såg rätt ut.

När jag testade med att logga in via VPN för att testa att det fungerar då såg jag endast offlinemapparna. De övriga mapparna syntes inte. Det stod att filsystem var CSC-CACHE och att status var offline på grund av en långsam förbindelse.

När jag kopplade in datorn till LAN igen var det samma sak, endast offlinefilerna syntes.

En sak som jag hittade var att avmarkera så att nätverkskorten på datorn inte använder IPv6 och det som märktes var att vpn loggade in snabbare men samma problem var kvar.


Det som jag till slut hittade efter en stunds letande var inställning för hur ofta dator ska kolla om anslutningen är långsam.

Du hittar den i Synkroniseringscenter/ Hantera offlinefiler och på fliken Nätverk.

Standardvärdet är 5 minuter vilket är lite väl högt. När jag ställde ner värdet till  minimala 1 minut fungerade det utan problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...