tisdag 13 januari 2015

Versionshistorik i Onedrive

Hur ofta har man inte redigerat ett dokument och efter ett tag märkt att man har ändrat på fel ställe eller tagit bort fel saker?

Jag sparar som standard i Onedrive och jag trodde att de skulle ha en bra versionshantering ifall jag gjorde fel. Idag när jag behövde den fick jag söka ett tag för att hitta den.

Jag sökte på datorn efter denna versionshantering men fann inget. Det hjälpte inte att högerklicka på filen i utforskaren eller i Onedrive-appen.

Efter lite googlande hittade jag hur man ska göra och det gör du via https://onedrive.live.com/

Logga in där och sen bläddrar du fram till filen som du vill ta fram historik på. I detta exempel har jag skapat en Excelfil. Markera filen och klicka på Hantera/Versionshistorik.

Nu ser du alla versioner som finns av filen, när det är en Officefil är det ännu bättre för då kan du klicka på de olika versionerna och förhandsgranska dem för att hitta rätt version.

Mycket bra funktion men den borde integreras med appen på ett bättre sätt för att man ska slippa logga in och från det gränssnittet göra detta. 

Till exempel med Dropbox kan man högerklicka på fil och där välja Visa tidigare versioner för att direkt komma till versionshanteringen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...