torsdag 20 november 2014

Samsung Smart TV med Netflix problem

För några dagar sen blev det problem med min Samsun Smart TV och Netflix appen på den. Det gick inte att ansluta till Netflix hur jag än försökte, fick bara felmeddelande "Cannot Connect to Netflix".

Lite googlande på detta och jag hamnade på denna fessökningssida: https://help.netflix.com/en/node/461

Det som man ska felsöka var standardsaker, kontrollera nätverksinställningar och tidsinställningar. Båda var som de skulle och har varit sen TV installerades och andra appar fungerade så det måste vara något annat fel.

Efter mer Googlande hittade jag hur man skulle återställa Netflix appen, det gör man genom att starta den och sen på fjärrkontrollen trycka följande fullständigt ologiska kombination:
UPP UPP NER NER VÄNSTER HÖGER VÄNSTER HÖGER UPP UPP UPP UPP UPP 

Du kan behöver göra denna kombination flera gånger innan det fungerar. Här avaktiverade jag kontot och testade att starta om men det hjälpte inte heller. Fick samma fel igen trots omstart.

Nästa steg jag gjorde var att återställa hela Smart Hub på TV.Det gör man genom att när man har startat Smart Hub klicka på D som är blåfärgad. När du klickar på Återställ får man ange en Pinkod som man inte ens visste fanns. Som tur är kan du ange standard Pin som är 0 0 0 0  Förutsatt att du inte har ändrat den.

Återställt och omstart igen och än samma problem så nu börjar det här vara riktigt konstigt. Nästa steg var att som någon hade tipsat om ange Googles dns  som är 8.8.8.8 men det hjälpte inte heller.

Ok, då återställde jag Smart Hub igen och sen ändrade jag DNS till automatisk. Startade om TV och testade Netflix igen och otroligt nog fungerar den igen. Bara logga in och se på filmer igen.

Slutsats, det finns ingen logisk felsökning för detta. Antingen så hjälpte flera återställningar av SMart Hub eller så rensades DNS cache när jag bytte DNS fram och tillbaka eller så var det bara en slump.

Får du liknande problem säger jag bara lycka till :)

5 kommentarer:

  1. Upp upp ner ner vänster höger vänster höger b a start - det är en gammal fuskkod på Nintendo 8-bitar kallad Konami code. Den funkade på alla spel från tillverkaren Konami i Japan :)
    Jag lyckades "starta om" min tv på "riktigt" genom att hålla in av/på-knappen länge. Normalt när jag stänger av tvn är den bara i standby och startar egentligen inte om.. Efter riktig omstart funkade min bättre.. Kanske kan dra ut sladden också? Brukar lösa det mesta :)

    MVH
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav, omstart kan hjälpa men det gjorde det inte för mig med detta fel. :)

      Radera
  2. Gustavs Konamikod funkade för mig!!! Tack!

    SvaraRadera
  3. Varsågod, roligt att det kunde hjälpa

    SvaraRadera

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...