torsdag 6 november 2014

Första intryck av Surface Pro 3

Surface Pro 3 med dockningsstation
Efter drygt ett dygn med en ny Surface Pro 3 är mina intryck mest positiva hittills. Det var enkelt att komma igång med den och det är kanske tack vare att jag sen ett tag tillbaka har använt en dator med Windows 8.1, en utan pekskärm vilket har varit irriterande.

Med en pekskärmsdator får man äntligen använda 8.1 som det är tänkt. Det är enkelt att styra och göra det mesta på den med fingrarna. Lite ovant är det men det flyter på bra.

Att man kan styra Onenote med pennan är en suverän sak som följer med Surface. Jag gillar att man med ett klick får upp en blank sida som man kan göra anteckningar på.

Dockningsstation köpte jag till den och tanken är att nu ska den stationära datorn bort tillsammans med min gamla bärbara. Frågan är om det är möjligt eller om jag får krypa till korset och köra dubbelt igen. Tyvärr är det varken HDMI eller Display port på dockningsstation eller Surface utan här är det en annan anslutning som gäller. Varför mini displayport Microsoft? Hellre HDMI som är vanligare. Tack vare denna port har jag inte ännu kunnat ansluta dockningsstation till mina skärmar för att börja att använda den som jag har tänkt.

En annan konstig sak är USB-portarna, varför ens ha USB 2.0 portar på en dator 2014?

Skärmen är bra och jag gillar storleken på nya Surface, mycket bättre än den gamla som jag tycker var för liten. Kanske bör Microsoft ta fram en Surface mini om det är många som vill ha en mindre.

Batteritiden verkar vara helt OK, ser ut som att den ska hålla ut de ca 9 timmarna som utlovas. Blir intressant att se om den kommer att snabbladdas eller är den som en iPad otroligt långsam att ladda?

En annan positiv sak är strömadaptern, liten och smidig jämfört med HPs som är på tok för stora. Köper man en liten dator som ska vara lätt ska strömadaptern inte vara för stor,då vinner man inget på vikten.

Slutbetyget efter ett dygn är mycket bra, lite för dyr men söker du efter en dator och surfplatta är denna en sak för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...