På jobbet har vi precis uppgraderat till Windows 10 och Office 2016 och det har fungerat bra. Vi använder inte Office 365 eller Onedrive på arbetsplatsen. För ett tag sen fick en problem med e-post skickade till andra som innehöll bifogade Word-dokument.
Felmeddelande
När mottagaren försöker att öppna det bifogade dokumentet kommer felmeddelande:"Vi kan inte öppna .docx eftersom vi hittade ett problem med dess innehåll."
Information visar att filen är korrupt. (Se bild till höger)
Klickar du på "OK" kommer följande felmeddelande upp:
"Word hittade innehåll som inte kan läsas i .docx. Vill du återställa innehållet i dokumentet? Klicka på Ja om du har förtroende för källan till dokumentet."
Orsak till fel
Efter en del felsökande visade det sig att den bifogade filen blir korrupt om den bifogas från menyn "Bifoga fil" och där väljer ett av de senaste dokumenten från listan. (Se bild till höger)Åtgärda felet
Om detta är en bugg i Office 2016 eller ej vet jag inte men för att bifogade filer ska fungera då måste man bifoga filen på annat sätt, något av följande alternativ fungerar:Alternativ 1. Bifoga filen via "Bläddra i den här datorn längst ner i menyn"
Alternativ 2. Bifoga filen direkt i Word via "Arkiv/Dela\Skicka med e-post".
Alternativ 3. Ett annat alternativ är att högerklicka på filen i utforskaren och där välja "Skicka till e-postmottagare".
Har du en lösning på detta problem får du gärna skriva det som en kommentar på detta inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar