torsdag 7 maj 2015

Phishing-blogg?

Mycket får man höra och vara med men att jag skulle syssla med phishing från denna sida är ett av de mest otroliga jag har varit med om i min karriär inom det binära.

Imorse fick jag ett mail från Blogger att sidan var borttagen på grund av att jag hade brutit mot användarreglerna. Denna sida sysslade med nätfiske enligt dem.
Det förvånade att Google hade kommit fram till detta och det var skrämmande att allt som  jag har skrivit här hade tagits bort utan att jag skulle kunna spara det eller flytta innehållet.

Som tur var fanns alternativet att överklaga men det var endast en knapp att klicka på,ingen möjlighet att fråga eller kunna motivera en överklagan. Vid avslag vore allt borta kan jag tänka mig. Som tur var insåg Bloggers personal att de felaktigt hade tagit bort denna bloggen men det blev en dags väntan på det beskedet.

En lärdom av detta är att gratis inte alltid är godast. Vill du koll på din sida och innehållet är det bättre att lägga ut några slantar och ha den på egen domän och webbhotell. Ska man driva en blogg på en gratisplats se till att ta backup av bloggen regelbundet, vem vet kanske anklagas du också plötsligt för att vara en ond fiskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...