måndag 9 september 2013

Kan inte välja Photoshop som standardprogram för bildfiler


Detta konstiga fel uppstod på en dator med Windows 7 x64 som hade haft CS 5.5 installerat. Nyligen ersatte jag den versionen med CS6. Vis av tidigare problem avinstallerade jag den gamla versionen och startade om datorn innan den senaste versionen installerades.

Det ovanliga problemet efter denna installation var att bildfiler inte gick att associeras med Photoshop. Hur jag än försökte att välja det programmet gick det inte.

Efter en stunds sökande hittade jag lösningen, det visade sig att en registernyckel inte hade ändrats efter installation.

För att lösa detta problem behövdes det ett registerhack. Den felaktiga nyckel finns här:
HKEY_CLASSES_ROOT\Applications\Photoshop.exe\shell\open\command\"C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS5.5\Photoshop.exe" "%1"

Jag ändrade versionen  "C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS6\Photoshop.exe" "%1"

Efter den ändringen var det inga problem med att ställa in så att bildfiler öppnas i Photoshop igen.

Enligt Adobe är detta ett ovanligt fel men det känns som att hela installationen av CS6 är ett stort fel då jag har fått misslyckade installationer av detta paket flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...