onsdag 30 januari 2013

UPS konfigurera avstängning av flera servrar

Det som jag konfigurerade var en APC SMART-UPS 2200VA XL som skulle kopplas in i den nya servermiljön bestående av 4 servrar med Windows 2012.

UPS kopplades till en fysisk server via USB och det var enkelt att konfigurera via den medföljande programvaran. Den stora utmaningen var att se till att de övriga servrarna också skulle stängas ner. Jag löste detta till slut på detta sätt:

Skript
Ett enkelt skript stänger ner alla de andra servrarna, koden ser ut enligt nedan:


shutdown /s /m \\servernamn /t 5 /d p:4:1 /c "ups" /f

/s Stänga ner
/m Att en annan server ska stängas ner
/t Hur lång fördröjning innan avstängning ska starta, värdet i sekunder
/d Orsak till avstängning
p:4:1 Planerad avstängning, siffrorna orsaker.
/c "ups "Kommentaren ups i loggen
/f Tvingar att eventuella öppna applikationer stängs ner.

Raden för de andra servrarna ser likadan ut förutom tiden, tänk noga i vilken ordning servrarna ska stängas ner. Spara som .bat när du är klar.

Här är en blogg med mer information om olika växlar: 
http://samanathon.com/windows-tip-shutdown-your-computer-with-the-command-prompt/

Köra skriptet som admin
Det svåra var att få skriptet att köras  med ett domänadmin konto och att det skulle aktiveras vid rätt tidpunkt. Min lösning var att göra det med ett schemalagt arbete. Jag skapade ett nytt schemalagt arbete och ställde in att det skulle konfigureras för Windows 2012. 

Det som ska aktivera denna regel är när ett specifikt Event loggas. Det jag valde var event som skickas från UPS med avstängningskommando för servern. Du ser vilket event jag valde i bilden till höger. Testa att stänga ner server via UPS för att se vilka events som loggas på din server.

Sista steget är att ange att skriptet som du skapade nyss ska startas. 

Nu är allt klart och det är bara att testa detta skarpt för att se att alla servrar stängs ner som de ska. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...