fredag 13 oktober 2017

Installera äldre .net på Windows 10

Om du får felmeddelande när du ska aktivera .NET Framwork 3.5 och installera funktionen kan du behöva reparera den med hjälp av filer från en Windows installationsskiva.
För att göra detta behöver du installationsmedia till Windows 10.


Så här gjorde jag det.

1. Jag använde mig av av ett USB-minne och då var jag tvungen att "Montera" avbildningen så att den syntes som en DVD. Först måste du kopiera avbildningen till datorns hårddisk.

Som du ser på bilden till höger så ser innehållet ut precis som en installationsskiva.
Kontrollera att mappen "sources" finns med för det är från den mappen som installationen läser filer.
Kontrollera också vilken enhetsbeteckning som media får, i detta fall blev det I:


Starta upp en kommandoprompt i administratörsläge, kör följande kommando, kom ihåg att ändra sökväg till rätt enhetsbokstav!

Dism /online /enable-feature /featurename:NetFx3 /All Source:I:\sources\sxs

Som du ser på bilden nedan har detta kommando utförts och nu när du kontrollerar Windowsfunktioner är .NET Framework aktiverad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...