torsdag 13 augusti 2015

Första veckan med Windows 10

Nu har jag haft Windows 10 ungefär en vecka på min Surface Pro och mina första intryck är mestadels positiva.

Uppgradering
Att uppgradera Surface Pro var inga problem, det enda som jag behövde åtgärda var att avinstallera Symantec EPP för att jag hade en för gammal version på datorn. I övrigt gick det snabbt att uppgradera datorn.

Använda Windows 10
Detta operatovsystem känns mer som en förbättrad Windows 7 tack vare att det igen finns en vettig startknapp och meny. Det finns många andra finesser som gör tian till ett OS värt att uppgradera till. Det behövs inte speciellt lång tid för att lära sig att hantera detta OS vilket är bra.

Surfplatteläge
När jag drar lös tangentbordet får jag direkt en fråga om jag vill ställa om till surfplatteläge och det är mycket bra och förenklar.  Detta är en av de stora nackdelarna med Win 8/ 8.1 där man själv fick irriterande nog ställa om till rätt meny beroende på vilket läge som jag har Surface i.

Buggar och fel
Ja denna lista är ännu inte speciellt lång men en del har jag hittat.
Kontohantering, jag har sen 8.1 inställt att jag loggar in med ett domänkonto men samtidigt är en del kopplat till min Hotmail. Detta fungerade utan problem i 8.1 men inte med Win10. Så fort jag startar E-postklienten som är konfigurerat mot Hotmail får jag dialogruta att mina användaruppgifter ska verifieras. Jag gör det varje gång men samma sak kommer alltid tillbaka. Bugg?

VPN
Oj vad Microsoft har missat här med deras inbyggda VPN-klient. Jag har skapat en ny VPN-anslutning och nu behöver jag redigera nätverksegenskaperna. Tar fram  egenskaper för anslutningen, markerar TCP/IP version 4 och klickar på Egenskaper, inget händer. Testar att dubbelklicka på TCP/IP både IP 4 och 6 men inget händer. Det går inte att redigera nätverksegenskaperna!

Hur har Microsoft tänkt till här, ska man inte få redigera en VPN-uppkopplings nätverksegenskaper?

I stort är jag mer än nöjd och bara MS ser till att fixa buggarna ovan blir jag än mer lycklig. Detta kommer mest troligt att ersätta befintliga Win7 på arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...