onsdag 24 juli 2013

Apipa servernamn med Failover DHCP

Problemet var att jag hade konfigurerat failover för DHCP mellan 2 stycken Windows 2012 server och den ena serverns namn var en apipa adress.

Det här gjorde jag för attåtgärda felet med failover för DHCP

På server med apipa adress
Jag såg till att nätverkskortet som INTE var anslutet till något nät var aktiverat igen. Om detta NIC inte är aktiverat går Failover inte att ta bort för att båda servrarna måste kunna kommunicera med varandra.

Jag tog egenskaper för IPv4 och under fliken Failover valde jag Delete för att ta bort relationen mellan servrarna. När detta var klart kollade jag på den andra servern att alla Scopes var borta.

Jag avaktiverade nätverkskortet utan anslutning igen och sen skapade jag en ny relation med Configure Failover igen och såg att det var rätt servernamn igen i failover properties.

Fungerar inte detta kan du testa att göra det via Powershell, jag har inte testat detta.
http://www.konkotech.com/blog/?p=170

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

One or more intermediate certificates missing

När jag försökte att installera ett Wildcardcertifikat på en webbserver fick jag följande felmeddelande som bild visar att det saknar ett ...